In het kader van ‘fris is anders’ hebben we nu weer een verhaal waarvan we hopen dat we het zelf nooit hoeven mee te maken. Een Australisch echtpaar dacht op een droomvakantie naar Venetië te gaan, maar de reis viel nogal tegen. Vliegtuigmaatschappij Qatar Airways had namelijk best wel iets klantvriendelijker mogen handelen dan ze met het echtpaar hadden gedaan. Tijdens de vlucht was er een mevrouw in elkaar gezakt en overleden. Het cabinepersoneel besloot vervolgens om de dode passagier op de stoel naast het echtpaar te plaatsen.
Mitchell Ring en Jennifer Colin zouden een romantische vakantie in Venetië houden, maar aan de vlucht was er al weinig romantisch meer over. Deze keer geen klachten over turbulentie, maar iets anders opmerkelijks. Een vrouw in het gangpad naast hen was overleden en dus moest het cabinepersoneel iets met het lichaam van de vrouw doen. Ze zouden een tussenstop maken in Doha om het probleem op te lossen.
Mitchell heeft geen klachten over de hulp die het cabinepersoneel heeft geboden aan de vrouw die in elkaar zakte, maar hulp mocht niet meer baten. De dode vrouw kon niet worden verplaatst naar de businessclass, dus bedacht het cabinepersoneel om haar te verplaatsen naar de lege stoel naast hen. Het cabinepersoneel gaf aan dat Jennifer ook wel ergens anders mocht gaan zitten, maar dat werd Mitchell niet aangeboden. Volgens het Australische tv-programma A Current Affair heeft hij tot aan de tussenstop naast een lijk moeten zitten.
De service van Qatar Airways was niet geweldig, zo is het oordeel van het Australische echtpaar. Ook Qantas, de maatschappij waar ze hun vlucht boekten, gaf niet thuis. Volgens de twee bedrijven zijn er protocollen om passagiers te ondersteunen in zulke situaties. Maar dat is dus duidelijk niet gebeurt.
“We begrijpen wel dat de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de dood van de vrouw, maar ze moeten ook voor de passagiers aan boord zorgen”, vindt Jennifer. Inmiddels is het grote vingerwijzen al begonnen, want Qatar Airways biedt zijn excuses aan voor ‘eventuele ongemakken’ en heeft inmiddels condoleances overgebracht aan de familie van de overledene. Maar Qantas voelt zich niet verantwoordelijk voor de slechte service en zegt dat de schuld gezocht moet worden bij Qatar Airways, omdat die maatschappij de vlucht uitvoerde.