Als je naar Mallorca, Ibiza of een andere zonnige bestemming reist en daar vakantie gaat vieren, kom je op de hotspots vrijwel zeker enthousiaste mensen op straat tegen die flyeren voor een lokale nachtclub of je zelfs gratis shotjes aanbieden. Dit soort mensen heten proppers en worden ingehuurd door clubs om reclame voor hen te maken en gasten te trekken. Het programma ‘Proppers in Albu’ was te zien op Videoland en daarin worden de beslommeringen van proppers op Albufeira gevolgd, na het succesvolle seizoen over proppers op 
Mallorca. Een van deze proppers uit het vorige seizoen is Lucas, die nu in een TikTok-video vertelt wat hij precies verdient.
Maak je eigen succes
Proppers zijn belangrijk voor het nachtleven en de entertainmentindustrie in zonnige oorden. We krijgen in het programma een inkijkje van onder meer de werkzaamheden van Fleur, die duidelijk niet het 
helderste licht is. Ook zien we Chris, die zichzelf niet in de hand kon houden en zelf de club werd uitgegooid. Maar 
Lucas (van het vorige seizoen) neemt zijn werk serieus en hij legt in een TikTok-video uit dat je als propper vaak als zzp’er aan de slag bent. En dan is het een kwestie van je eigen succes maken.
Lucas krijgt voor een normale ticket ongeveer 2,50 euro per verkocht kaartje commissie. Dat is niet veel, zou je op het eerste gezicht denken. Maar Claire, Diva en Lucas van het vorige seizoen hebben er voor zo’n 3000 euro verkocht, waardoor de commissie op 7500 euro in een seizoen ligt. Het hoogseizoen duurt 6 weken, dus betekent dit ongeveer 1250 euro per week aan inkomsten. Dan heb je nog de VIP-tafels, waar Lucas ongeveer 1300 euro per week mee verdiende. De commissie voor bootfeesten ligt nog flink wat hoger. Bij 150 tickets heeft hij zo’n 1200 euro erbij. Als je de inkomsten over alle proppers verdeelt, verdien je 750 euro per week als je een ‘gemiddelde’ propper bent. Ben je zo’n topper als Lucas, dan verdien je zo’n 1500 euro per week.
De andere voordelen van propper worden
Maar in de video draait het niet alleen om geld. Het is naast werken ook nog een kwestie van ‘lang leve de lol’: lekker in het zonnetje werken, jezelf helemaal klem zuipen en naar het strand wanneer je maar wilt. We kunnen ons slechtere baantjes bedenken. Al moet je wel flexibel en een goede verkoper zijn.