Apple is een van de rijkste bedrijven ter wereld. Dat gaat ook gemakkelijk, want een iPhone kopen is niet voor iedereen weggelegd. In Nederland betaal je al snel over de 1000 euro voor een instapmodel. Toch zijn iPhones wereldwijd nog steeds mateloos populair. Over de hele wereld blijkt Apple een groot succes met de smartphones te hebben. Sterker nog, op het moment dat jij met je ogen knippert, heeft Apple alweer een paar toestellen verkocht.
Een iPhone mag dan flink wat geld kosten, maar dat houdt de consument niet tegen om en iPhone te kopen. Wist je dat Apple per seconde ongeveer 7 iPhones verkoopt? Dat is een indrukwekkend aantal, want bijvoorbeeld iPads en Macs worden veel minder snel verkocht. Ieder kwartaal presenteert Apple nieuwe cijfers aan de aandeelhouders en legt CEO Tim Cook uit welke producten het best lopen en welke producten veel minder goed verkopen.
Uit die cijfers blijkt al jaren dat Apple het vooral moet hebben van de iPhone. Er zijn steeds minder consumenten die een Mac of een iPad kopen, terwijl iPhones nog steeds gestaag verkocht worden.
We kunnen zelfs wel stellen dat Apple onder wijlen Steve Jobs de telefoonmarkt voor goed veranderd heeft. De iPhone was een van de eerste smartphones met een touchscreen, zonder dat je daarvoor een stylus nodig had. Het eerste model was te koop op 29 juni 2007 en was alleen in de VS verkrijgbaar. Bij de lancering kon je een iPhone met 4 gigabyte of 8 gigabyte kopen. De eerste iPhone kostte voor het meest uitgebreide model iets meer dan 600 euro.
Inmiddels zijn we 17 jaar verder en brengt Apple nog steeds ieder jaar een nieuwe iPhone uit. In september mag je er weer klaar voor zitten, want dan zal Apple naar verwachting weer nieuwe toestellen presenteren. De verwachting is dat er een extra knop wordt toegevoegd, camera’s worden verbeterd en met name de chip een flink sprongetje zal maken. Fabrikanten als Samsung en Google hebben AI (kunstmatige intelligentie) al geïntegreerd, maar Apple houdt met Apple Intelligence in de EU de boot nog even af. Dat heeft te maken met de Digital Marketing Act. Toch zal Apple Intelligence ook naar de EU komen en daarvoor heb je een krachtige smartphone nodig.
De nieuwe toestellen zullen dan ook weer als warme broodjes over de toonbank gaan, al is de tijd van nachten voor de Apple Store kamperen wel voorbij. (Thumbnail via Pixabay)