Een journalist van The Guardian heeft een exclusief kijkje gekregen in een zogenaamde narco-onderzeeër. Dit soort onderzeeërs maken extreme en levensgevaarlijke reizen. Ze worden gebruikt om enorme hoeveelheden verslavende middelen van Zuid-Amerika naar Europa te smokkelen. Deze vaartuigen worden door een expert omschreven als ‘doodskisten, aangedreven door een propeller’. Maar de beloning is voor veel matrozen het risico wel waard. Want er staan astronomische winsten tegenover.
De strijd tegen drugs
In de video is te zien hoe
een journalist een kijkje mag nemen in een zogenaamde semi-submersible, die bedoeld is voor de export van middelen. De Braziliaanse federale politie nam onlangs een narco-onderzeeër van 18 meter in beslag op een geheime scheepswerf op het eiland Marajó in de Amazone. De onderzeeër stond op het punt om aan een helse, drie weken durende reis van Brazilië naar Europa te beginnen. De vaartuigen worden gebouwd van hout en glasvezel, zijn enorm krap en zeker niet geschikt als je bang bent voor kleine ruimtes. De onderzeeërs varen net onder het wateroppervlak met een snelheid van zo’n 16 kilometer per uur. Maar er zijn weinig voorzieningen aan boord. Daardoor lijken dit soort reizen sterk op de eerste maanlanding en die was zeker niet risicovrij.
De drugshandelaren die de verdovende middelen naar Europa moeten brengen, slapen in smalle houten stapelbedden, hebben een watertank, een vriezer en een draagbare airconditioner. De politie zegt dat het grote gevaar niet verdrinking, maar verstikking is. De uitlaatpijpen van de motoren kunnen verbrandingsgassen in het vaartuig lekken, waardoor de bemanning stikt.
De gok waard?
Het zijn vooral de winsten die het aantrekkelijk maken om in zo’n
narco-onderzeeër plaats te nemen. In Brazilië wordt een kilo aan middelen aan de grens voor ongeveer 2000 dollar verkocht. In Europa is dat zo’n 60.000 dollar waard. Bij zo’n tocht wordt er zo’n vijf tot zes ton aan verdovende middelen vervoerd. Onder de streep levert het de eigenaren zo’n 250 miljoen dollar op. Maar de matrozen krijgen maar zo’n 50.000 Braziliaanse reais, omgerekend 7500 euro. Daarmee is de narcotrafficking een vorm van uitbuiting.
Het gebruik van dit soort onderzeeërs is niet nieuw. Het gebeurt al sinds de jaren 80. Maar de reis van trans-Atlantische gebieden naar Europa is wel nieuw. Dat gebeurde voor het eerst in 2019. Daardoor is de industrie nu wereldwijd. Diep in de Amazone worden de schepen gebouwd. De steeds vaker voorkomende onderscheppingen wijzen erop dat deze smokkelmethode steeds vaker wordt ingezet.