Ze zijn de laatste tijd wel vaker in het nieuws: narco-onderzeeërs. Onlangs kwam er een filmpje naar buiten van een visser die in de Spaanse regio Galicië de boeg van een onderzeeër boven het water uit zag steken. Het gaat hier mogelijk om een onderzeeër die is gebruikt om verdovende middelen vanuit Latijns-Amerika Europa in te smokkelen. Dus hebben we ons eens verdiept in welke narco-onderzeeërs er zijn.
Er zijn verschillende soorten narco-onderzeeërs. Zo heb je onder meer de LPV’s, langeafstands LPV’s, snorkel-submarine en de elektrische onderzeeërs die volledig onder water werken. Om dit allemaal te weten te komen, bekeken we het filmpje hieronder.
Eén van de meest voorkomende narco onderzeeërs is de LPV. Dit is een onderzeeër die ongeveer 14 meter lang is. We schrijven wel ‘onderzeeër’, maar dat is niet helemaal correct. Dit vaartuig blijft namelijk gedeeltelijk boven water. De drugsbendes maken deze vaartuigen van zeer dunne glasvezelwanden. Op deze manier blijft het vaartuig licht en is hij moeilijk te detecteren. Met een capaciteit van ongeveer 7,7 ton cocaïne valt er behoorlijk wat in te vervoeren. Bovendien bestaat dit vaartuig uit een motorruimte, bemanningsgedeelte en het laadruim. Het ding is zeer geschikt voor kortere afstanden, want hij gaat maar 16 kilometer per uur. Aan de hand van camouflagetechnieken blijft het vaartuig van de radar. Daarnaast wordt er scuttling valve toegepast, zodat de onderzeeër zinkt om bewijs te vernietigen.
De langeafstand LPV’s zijn groter en moderner dan de normale LPV. Dit voertuig kan wel 20 meter lang worden. De brandstofcapaciteit is 20.000 liter, waardoor er trans-Atlantische reizen van wel duizenden kilometers kunnen worden afgelegd. Er zijn maar beperkte voorzieningen aan boord, dus erg comfortabel is het niet. Voordeel is wel dat deze wekenlang kan blijven werken en dat deze een afstand van Zuid-Amerika naar Europa gemakkelijk aankan. Hij houdt het ook bij een grote storm of beperkte zichtbaarheid.
De snorkel-submarine is ongeveer 24 meter lang en lijkt op een echte onderzeeër. Alles bevindt zich onder water, behalve de snorkel. Dit vaartuig is gemaakt van glasvezel en is vrij goedkoop om te bouwen. De winst is met 8 ton cocaïne aan boord maximaal. Verder heeft dit vaartuig een ballasttank, dieselmotor en een generator voor elektriciteit.
Zo’n vaartuig kan gemakkelijk van de rader blijven, omdat deze efficiënt onder water vaart. Verder zit er een camera op de snorkel om de omgeving in de gaten te houden. Er is nog nooit een snorkel-sub op zee onderschept.
Ten slotte worden er ook volledig onder water werkende elektrische onderzeeërs gebruikt. Deze is zo’n 12 meter lang en wordt aangedreven door 10 ton batterijen, in plaats van een dieselmotor. Deze kan zo’n 60 kilometer varen bij 5 kilometer per uur. Deze is wel zeer compact en bedoeld voor discrete operaties. Hij is bijzonder moeilijk te detecteren. In de jungle werd slechts één exemplaar een keer ontdekt. Het is een ideaal vaartuig voor korte operaties, vlak bij de kust.
Door steeds weer te innoveren kunnen de drugsbendes hun illegale waren vervoeren, zonder op de radar op te vallen.