Ken je die enorme troep op je aanrecht als je voor het eerst noodles gaat koken? Dit probleem is opgelost, want je kunt tegenwoordig ook een noodlecapsule van het merk Maggi kopen. De noedels komen meteen uit als je deze in een pan kokendheet water gooit. Ideaal, want zo kun je binnen een mum van tijd een maaltijd op tafel zetten. Dit product was iets te mooi om waar te zijn, maar toch ging de AI-gegenereerde videoclip met miljoenen views viraal op het internet. Daardoor twijfelden consumenten: bestaat dit echt, of is dit een mooi staaltje van creatief met kunstmatige intelligentie zijn?
Grapje met AI
We zullen je meteen maar uit je droom helpen: dit is een grapje van kunstmatige intelligentie. Op virale video’s die volop door vloggers worden gedeeld, is een kleine, geelgekleurde capsule van het merk Maggi te zien. Daarmee zou je meteen kant-en-klare noodles kunnen maken. De makers van het filmpje prezen het ‘revolutionaire nieuwe product’ en dat leidde tot een hoop discussie. In
India ging deze video als eerste viraal, waarna de video 40 miljoen keer werd bekeken. Is dit wel een echte, tijdbesparende productlancering of gewoon een slimme grap?
Uiteindelijk bleek het te gaan om een grapje en als je goed hebt opgelet, zie je de fouten zelf ook al snel. Kunstmatige intelligentie heeft namelijk het een en ander verprutst aan de video. Zo zie je onder meer vervormde vorken en zien mensen er raar uit. De video’s waren inderdaad met AI gemaakt.
Maggi reageert zelf ook
Voor de goede orde: de mensen die deze video gemaakt hebben, werken niet voor Maggi India. Toch kon het merk, dat eigendom is van Nestlé, het niet laten om zelf ook even te reageren. Het officiële account van het merk reageerde met een humoristische reactie en een grote knipoog: “Vier alsjeblieft geen 1 april in andere maanden.”
Zo heeft Maggi zichzelf behoorlijk in de kijker weten te spelen. Het merk ging viraal en heeft daar mooi van geprofiteerd. Maggi India heeft een hardnekkige hoax om weten te zetten in een positief moment. Maar het laat wel zien dat het heel erg gemakkelijk is om in een grapje met
kunstmatige intelligentie te trappen.