Racen in Mad Max-modus kan binnenkort weer met je Tesla

Tech
door Dennis
dinsdag, 21 oktober 2025 om 14:55
thumb_self_drive-tesla
Elon Musk heeft er jarenlang op gehint, maar eindelijk is de beroemde ‘Mad Max-modus’ terug in het ‘Full Self Driving (Supervised)-systeem’. Deze modus negeert snelheidslimieten volledig. Een bijzondere functie, want overheden hebben juist onderzoeken ingesteld naar de gevaarlijke functies die in Tesla’s systeem te vinden zijn. Dat Musk ervoor kiest om juist nu deze functie terug te brengen, is opmerkelijk.

Controversiële Mad Max-modus

Er lopen momenteel verschillende rechtszaken van toezichthouders en overheden tegen Tesla. Zo spanden onder meer de California DMV en NHTSA een rechtszaak aan. Daardoor zou je denken dat Tesla wel wat voorzichtiger is met het aankondigen van functies die eigenlijk alleen op het circuit thuishoren. Maar het blijft een bedrijf van Elon Musk en dus weet je nooit wat je kunt verwachten. Zo brengt Tesla nu de ‘Mad Max’-modus terug in zijn Full Self-Driving (Supervised) rijhulpsysteem. Deze functie werkt nu op autonomie niveau 2. Het bedrijf belooft in de toekomst een niveau 4-update uit te brengen, waarbij de auto volledig uit zichzelf kan rijden, zonder tussenkomst van een bestuurder.
Vorige week bracht Tesla de FSD v14-update uit, de eerste belangrijke update van dit jaar. De update kent onder meer een ‘Sloth Mode’ (luiaardmodus), waardoor de auto juist langzamer rijdt. Maar de laatste nieuwe update is het andere uiterste: Mad Max. Deze functie kent hogere snelheden en wisselt regelmatig van rijstrook. Dit snelheidsprofiel wordt gezien als het snelste dat Tesla nu te bieden heeft.

Functie is niet nieuw

Tesla had deze functie een paar jaar geleden ook al geïntroduceerd. De naam is ontleend aan de populaire filmreeks, waarin mensen hun agressieve rijgedrag laten zien. De Mad Max-modus werd voor het eerst uitgebracht, samen met Tesla Autopilot. Toen presenteerde de excentrieke CEO Elon Musk de functie als een agressievere manier van wisselen van rijstroken en om te te navigeren in uitdagende verkeerssituaties. Maar stoplichten in de straten van Los Angeles negeren, bleek niet het beste idee. Daarom werd de functie even later ,op aandringen van toezichthouder NHTSA, uitgeschakeld. De functie zou bovendien standaard 25 kilometer per uur te hard rijden. Bewaar deze functie dus lekker voor op het circuit of op privéterrein, als je tenminste niet meerdere boetes op de deurmat wil hebben.
loading

Loading