Geniale guerrilla marketing van Douwe Egberts op Lowlands

Vermakelijk
door Dennis
maandag, 18 augustus 2025 om 14:31
thumb_vk_Geniale_guerrilla_marketing_van_Douwe_Egberts_op_Lowlands
Het is weer voorbij, het lange weekend Lowlands. Een weekend vol optredens van bekende bands en artiesten. Maar we kennen het festival natuurlijk ook van kamperen in een tent en wakker worden met een wildvreemde. Of het kopen van snoepjes op het terrein, ook al wordt daar niet echt over gesproken. Maar met name dat mysterieuze is een mooie manier voor het marketingteam van Douwe Egberts om hun merk onder de aandacht te brengen.

Aandacht voor je eigen zaak op Lowlands

Want tegenwoordig is Lowlands al veel meer dan alleen een festival, bier en zo af en toe wat snoepgoed. Er is ook steeds meer aandacht voor de eigen zaak op Lowlands. Zo wordt er bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek gedaan en krijgen zelfs activisten het woord. Maar koffiemerk Douwe Egberts was ook van de partij en dus riep het bedrijf een ‘koffiewekker’ in het leven. Daarbij kon je dan gratis koffie krijgen voor het wakker worden. De manier om die koffiewekker onder de aandacht te brengen, was behoorlijk bijzonder en een mooi staaltje guerrilla marketing.

Een briefje van Douwe

Een aantal mensen kregen een briefje van Douwe in hun tent afgeleverd. Op het briefje stond onder meer dat ene Douwe op ze stond te wachten. Er stond een routebeschrijving bij van waar je hem kan vinden. Hij draagt een rode pet met de naam ‘Douwe’ erop. En als je hem eenmaal hebt gevonden, moet je je hand ophouden en een beetje stiekem doen. Dat doet toch denken aan iets spannends, maar de uitkomst is minder spannend. Want de dame in kwestie krijgt een coupon voor 1 gratis koffie bij de Douwe Egberts koffiewekker in haar handen gedrukt. Nu moeten we doen alsof dat een grote verrassing is, maar het hele filmpje is stiekem een grote reclame.
Als je goed luistert, hoor je namelijk de man die de boel filmt zegt dat dit zo moet, volgens de briefing. Natuurlijk is alles in scene gezet en gewoon een reclamefilmpje, maar wij vonden hem wel goed gevonden. Daardoor gaat het filmpje nu ook nog eens viraal. Cheers, Douwe! Via Kiki Bosman.
Plaats reactie