Een filmpje uit de oude doos is tegenwoordig weer helemaal viraal. Dat mag ook, want op deze video is te zien dat een scheepswerf er iets te laat achter komt dat een schip niet zomaar blijft drijven. Het filmpje dateert oorspronkelijk al van maart 2021. Het verhaal erachter: toen op de scheepswerf van Kaohsiung Harbor een schip ter water werd gelaten, helde het schip wel heel erg naar één kant. Daarmee leek het erop dat het 700-ton zware vaartuig niet zou blijven drijven. Het dure schip dat nog maar net klaar was, maakte daarmee een hoek van 45 graden op de scheepswerf van Sanyang. Het was wel een serieus probleem, want zelfs de kustwacht van Kaohsiung werd erbij betrokken.
Blijkbaar was er bij het ter water laten iets verkeerd gegaan, want het schip kwam op de gangboorden terecht. Daarmee was er een serieus risico dat het schip zou gaan zinken. Op het laatste moment kwam het personeel erachter dat het schip wellicht toch niet zo goed zou blijven drijven als van tevoren bedacht was. Daarom hebben twee sleepboten de boot weer recht getrokken. Op het moment van het kantelen van het schip waren er ook nog eens 10 mensen aan boord van de Shengfan 188, maar niemand raakte gewond. De sleepboten trokken het schip vervolgens terug de kade op.
Overigens hebben we wel meer kennis van het incident dan 3 jaar geleden. Het filmpje ging vooral viraal omdat men dacht dat er bij de productie van het schip iets verkeerd was gegaan en het daarom niet zou blijven drijven. Dat is niet helemaal waar. Het blijkt dat het schip aan één kant te zwaar beladen, was, waardoor het was gaan hellen. Wat de oorzaak ook is, we kunnen wel stellen dat ook door zulke fouten schepen wel vaker ten onder zijn gegaan.
Het is met het schip uiteindelijk allemaal goed gekomen: het vaartuig voer voor het eerst in april van 2021 uit en maakt sindsdien verschillende zeeën (on)veilig. Wel mooi: ondanks het dreigende moment was er toch reden voor een feestje en werd de lancering van het schip met vuurwerk onthaald.