Er is de laatste tijd veel over te doen op TikTok: waar worden luxe tassen gemaakt? Een recente virale video op TikTok stelt dat de dure tassen niet echt uit Italië of Frankrijk komen, maar in dezelfde Chinese fabriek worden gemaakt als waar de neppe tassen vandaan komen. Onder meer Hermès en Prada zouden zich er schuldig aan maken. Maar is dat echt zo, of is het een broodjeaapverhaal?
Onder meer het TikTok-account senbags2 stelde dat 80 procent van alle tassen van luxemerken eigenlijk in China worden gemaakt, in dezelfde fabriek als waar neppe tassen vandaan komen. Binnen korte tijd had de video al tien miljoen views weten te verzamelen. Het enige wat er uniek aan de tassen zou zijn, is de verpakking en het logo op de doos. Maar dat blijkt dus niet waar, zo heeft Newsweek gecontroleerd.
Volgens Newsweek is het grootste gedeelte van het verhaal niet waar. De duurdere merken worden gemaakt, daar waarvan de merken beweren dat ze gemaakt worden. Er zijn inmiddels zo’n 250 luxemerken, zo heeft Statista in 2023 becijferd. Er werd onder meer gekeken naar de tassen van het luxemerk Hermès.
Die tassen komen niet uit China, maar worden volledig gemaakt in Frankrijk. De ateliers zijn gevestigd in Pantin, vlak bij Parijs. Ook in de Ardennen, Lyon en Normandië staan werkplaatsen. Zo’n tas maken kost ongeveer 40 uur werk en gaat bijna volledig met de hand. Dat is ook de reden waarom ze zo duur zijn. En hoe zit het met de andere merken?
Ook de tassen van Prada komen bijvoorbeeld niet uit China, maar worden gemaakt in Italië. Het bedrijf Valvigna maakt de tassen in Toscane. Saint Laurent heeft een atelier in Frankrijk en het Toscaanse leer van Gucci en Dior komt echt uit Toscane en wordt ook daar gemaakt.
Daar is ook een reden voor: volgens de Europese wetten mogen bedrijven niet zomaar op een product zetten dat het gemaakt is in Italië, als dat niet het geval is. Als er ‘Made in Italy’ op een handtas staat, moet een groot deel van die tas ook gemaakt zijn in Italië. Het verhaal op TikTok is een mooi verhaal, maar simpelweg onzin.