Als je de kreet ‘Poah!’ hoort, dan denk je uit een man uit de Achterhoek die er meteen achteraan roept: ‘Een John Deere, dat is mijn merk!’ En mocht je niet helemaal weten wie die meneer is: dat is dus Gerrit Vossers. De man werd bekend van zijn weerbericht, die hij ondertussen even onderbrak toen hij een stoet trekkers van John Deere langs zag komen. Gerrit werd er een icoon mee, maar nu zijn er commerciële bedrijven die een graantje proberen mee te pikken.
Merchandise verkopen met beroemde uitdrukking
Gerrit uit Silvolde werd er
behoorlijk bekend mee en opende daardoor zelfs een officiële webshop waarin hij merchandising met de bekende uitspraak verkoopt. Petjes, t-shirts, niets is te gek. Maar die kreet zelf, daar ging een ander mee vandoor. Boerenmagazine Nieuwe Oogst heeft zijn uitspraak vastgelegd als handelsmerk en daardoor mag Gerrit de kreet eigenlijk niet meer gebruiken.
Daar is Gerrit behoorlijk kwaad om, want de Nieuwe Oogst heeft besloten een concurrerende webshop te runnen met zijn uitspraak. “Hier in de Achterhoek worden we niet zo snel boos. Maar naar het Westen toe wordt het steeds koeler”, waarmee hij doelt op Wageningen, waar het kantoor van Nieuwe Oogst zit.
Weinig resultaat
Daarom besloot Gerrit nog een keer met het bedrijf in conclaaf te gaan. Maar dat bleek een vruchteloze oefening. “We zijn er nooit uitgekomen. Ik ben een paar keer bij ze geweest en ze wilden wat aanpassen, maar dat was niet voldoende”,
vertelt Gerrit tegen Hart van Nederland.
In ieder geval heeft hij er ook slecht van geslapen, want het blijkt dat de concurrerende webshop vaak de bestellingen niet op de juiste manier uitvoert. Dan zijn er weer mensen die bij Gerrit in de mailbox komen klagen, omdat ze bijvoorbeeld hun spullen niet hebben ontvangen.
Maar Nieuwe Oogst is zich van geen kwaad bewust. Esther de Snoo, van het magazine, zegt de kreet jaren geleden al netjes geregistreerd te hebben. “Toen we zagen dat de kreet bekend werd, zijn we gestart met onze eigen videorubriek. Toen hebben we de term vastgelegd.” Maar Gerrit wilde de term ook vastleggen, maar Nieuwe Oogst was eerder. “Als hij sneller was geweest, dan had hij zich nu niet het slachtoffer gevoeld”, is het harde oordeel van De Snoo. Zo zien we maar weer eens dat in de wereld van content dingen soms beter goed gejat dan slecht bedacht zijn. (Beeld: Talpa)
De 'Poah! Da's mien merk!' video waar de weerman bekend door werd