Als baas wil je het beste uit je werknemers halen. Zeker als ze zich bevinden in de creatieve industrie. Maar hoe maak je een kantoor dat iedere dag opnieuw inspirerend en uitdagend is? Er zijn heel wat bedrijven als Alphabet (moederbedrijf van Google) en Apple die miljarden in hun kantoren hebben gestoken. Maar het kan ook een stuk origineler en leuker, zoals een bedrijf in Stockholm heeft bedacht. In de Zweedse hoofdstad staat namelijk een kantoor dat is voorzien van een achtbaan.
Het zal je niet verbazen dat de achtbaan op een kantoor staat van een creatieve hub. Daar werken immers de meeste creatieve geesten. Om de nieuwe identiteit en merknaam bekend te maken, heeft The Great Exhibition, zoals het bedrijf heet, besloten om een kleine rode achtbaan op het kantoor te plaatsen.
The Great Exhibition is een creatieve studio in Stockholm en komt nu met The Frontal Lobe op de proppen. Het is een achtbaan binnenin kantoor en het ding is 60 meter lang. Daarmee rijdt de achtbaan door alle werkplekken op kantoor in Liljeholmen. Zo is de achtbaan volledig functioneel en komt deze onder meer langs de keuken en opslagplekken.
De achtbaan heeft niet voor niets die naam, want de frontale kwab is het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor geheugen, besluitvorming en creativiteit. De creatieve studio wil op deze manier “meer creativiteit aan de hand van onverwachte ervaringen” bevorderen.
Het Zweede bedrijf heette voorheen PJADAD en heeft vijftien jaar lang samengewerkt met de grootste merken van Zweden. Nu wil het team zich focussen op originele, creatieve content. Het heeft een jaar geduurd totdat de achtbaan klaar was. Een hoop mensen vragen zich af of het praktisch is om een achtbaan op kantoor te hebben. Daarover zegt eigenaar Petter Kukacka: “Iedereen was het ermee eens dat de voordelen tegen de nadelen opwegen.”
De achtbaan zou het bewijs zijn dat als je je vasthoudt aan een idee, al je dromen waar kunnen worden. Er zullen immers maar weinig mensen zijn die deze achtbaan vergeten.