Adidas stopt met verkoop SS-shirt

Sport
door Dennis
dinsdag, 02 april 2024 om 10:24
thumb viraal adidas stopt 44 shirt
Adidas en de Duitse voetbalbond DFB stoppen met de verkoop van het nieuwe voetbalshirt van het Duitse Elftal. Hoewel er geen speler is die het getal 44 als rugnummer heeft, was het shirt met dat nummer wel te koop. Maar door een blunder met het lettertype, doet het nummer 44 denken aan het logo van de SS (Schutzstaffel) uit de Tweede Wereldoorlog. De SS was een gevreesde organisatie tijdens het nazi-regime in Duitsland. Daarom deed het shirt in een paar dagen al veel stof opwaaien.

Fout shirt van Adidas

Sinds gisteren is het niet meer mogelijk om het shirt met het cijfer 44 te kopen. Shirts met het rugnummer die al besteld en betaald waren, worden ook niet meer geleverd. Bovendien waren er al een aantal mensen die hadden geprobeerd om shirts met namen die zijn verbonden aan nazi-Duitsland te bestellen. Die shirts werden nooit geleverd en de bestellingen werden geannuleerd.
Maar shirts met het getal 44 konden wel worden besteld en doen denken aan het foute SS-logo. De nieuwe shirts van de Duitse voetbalploeg werden voor het eerst gebruikt tijdens de interlands tegen Frankrijk en Nederland. Maar ook toen leidde het nieuwe ontwerp tot een rel op sociale media en het nieuwe design ging vrijwel meteen viraal.

Nieuw ontwerp voor cijfer 4

Het getal 44 ziet er dus niet al te best uit op het Duitse Adidas-shirt, maar Adidas heeft besloten om het gehele cijfer 4 opnieuw te ontwerpen. Want ook dat shirt was te bestellen, maar het deed te veel denken aan het logo van de Hitler-Jugend.
Volgens de Duitse voetbalbond was het tijdens het ontwerpen niemand opgevallen dat de cijfers 4 en 44 wel erg veel lijken op logo’s uit het duistere verleden van Duitsland

Excuses

Uiteraard hebben de DFB en Adidas hun excuses aangeboden. Adidas benadrukt dat binnen de onderneming waarden als diversiteit en inclusie erg belangrijk zijn en dat het bedrijf juist een vuist wil maken tegen vreemdelingenhaat, antisemitisme en haat in het algemeen. Het bedrijf wil dan ook duidelijk maken dat het nooit de bedoeling was om shirts met tekens uit de Tweede Wereldoorlog te maken.