Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn: deze maand werd het
Louvre in Parijs beroofd, waarbij voor ongeveer 100 miljoen euro aan kostbare juwelen is gestolen. Maar de manier waarop de inbrekers binnen wisten te komen, klinkt nogal knullig. De dieven zouden een verhuislift hebben gebruikt om via een balkon op de tweede verdieping het museum binnen te vallen. De lift werd verhuurd door de Duitse firma Böcker Maschinenwerke GmbH. Dat bedrijf kiest er nu voor om zelf op een ludieke manier reclame te maken.
Inhaker op eigen blunder
Je zou kunnen zeggen dat je je als bedrijf kapot moet schamen dat je een dergelijke verhuislift hebt verhuurd aan inbrekers, zonder blijkbaar verdere vragen te stellen. Maar de oprichter van het bedrijf, Alexander Böcker, zag een mooie manier om reclame te maken voor zijn bedrijf. Hij zelf niet eens dat de lift op het fotomateriaal sterk lijkt op een machine die hij zelf verhuurt. Zijn vrouw ontdekte het, omdat ze televisie zat te kijken. De twee realiseerden dat inbrekers de machine inderdaad hadden gebruikt voor de spectaculaire roof. De machine is een Böcker Agilo, die bedoeld is voor bouw- en verhuiswerk, of om spullen via ramen en balkons van boven naar beneden te brengen.
Böcker stelt voorop dat de inbraak ernstig is en wil het zeker niet goedpraten, maar wil ook geen enkele verantwoordelijkheid voor de roof dragen. Toch ziet het marketingteam van het verhuurbedrijf een mooie kans om reclame voor zichzelf te maken. Uiteindelijk kwam het
marketingteam met de slogan: “Voor als je haast hebt.” In de producttekst is te lezen dat de verhuislift ‘uw waardevolle schatten tot 400 kilo omhoogtilt in 42 minuten.’ Daarbij wordt benadrukt dat de motor fluisterstil is.
Meteen viraal
Het marketingteam heeft zijn werk blijkbaar goed gedaan, want in korte tijd ging de reclame viraal met meer dan 4,3 miljoen views op Instagram en Facebook. Böcker denkt dat het bedrijf op deze manier ook buiten Europa marktleider zou kunnen worden, maar de reclame heeft nog niet geleid tot betere verkoopcijfers. Het bedrijf heeft 620 werknemers in Duitsland. Alexander Böcker wil wel duidelijk maken dat het slechts een leuke inhaker is en dat de inbraak volledig buiten de controle van het bedrijf was en dat de inzet van de machine bij de roof volledig onverantwoordelijk was.
Interview met de eigenaar
Beelden tonen hoe Louvre-dieven met ladder ontsnappen na roof van €88 miljoen