Het is weer de dag van de grappen en grollen in Nederland. Elk bedrijf met een marketingteam verzint wel iets ludieks. Maar waar komt de dag van grappen in ons land vandaan? Het komt waarschijnlijk uit 1509, toen er voor het eerst over geschreven werd in een Frans gedicht. Daar werd de ‘aprilvis’ gehouden, waarbij kinderen een vis van papier maken en die stiekem op de rug van een klasgenoot pakken. Maar in het gedicht ‘Le livre de la Deablerie’ werd een dwaas omschreven op 1 april.
Ieder land blijkt zijn eigen 1 april-oorsprong te hebben. In het Verenigd Koninkrijk zou April Fools Day komen uit het dorp Gotham. In Nederland zou de dag aangehouden worden vanwege de inname van Den Briel door de watergeuzen. ‘Op 1 april verloor Alva zijn bril’, is het grapje dat slaat op de Spaanse hertog die tijdens de Tachtigjarige Oorlog zijn macht over het land verhoor.
En wist je dat tot het jaar 1582 het nieuwe jaar rond 1 april werd gevierd? Pas toen paus Gregorius XIII de juliaanse kalender omwisselde voor de gregoriaanse kalender, ging Oudejaarsdag naar 31 december en Nieuwjaarsdag naar 1 januari.
Natuurlijk kunnen bedrijven het niet laten om de aandacht te vestigen op hun eigen bedrijven aan de hand van een 1 april-grap. Zo komt de Efteling met een slimme upgrade voor Holle Bolle Gijs aan de hand van kunstmatige intelligentie. De pratende prullenbak kan nu ook afval scheiden en ‘Papier hier!’ wordt vervangen door een opmerking die bij je generatie aansluit.
Daarnaast was één van de minst geslaagde grappen de ophef over de gemeente Vlaardingen en Café Mes, dat niet meer zo mocht heten vanwege het wapenbeleid van de gemeente. Dat bleek uiteindelijk een grap en leidde tot ophef in politiek Den Haag. Verder zou de eerste thee ooit met de smaak van Chardonnay op de markt komen, vegen we onze achterkant binnenkort af met wasbaar toiletpapier (bah!) en komt een supermarkt met een mix van een croissant en een kroket, de croiket.
Eén van de grappen waarvan je hoopt dat het echt zo is, is de grap van AFAS Live. Zo zouden korte bezoekers voortaan vooraan mogen staan bij een concert en mogen de Lange Jannen achteraan aansluiten. Dat voor een eerlijke concertervaring. Het is natuurlijk flauwekul, maar leuk bedacht is ‘ie wel.
Gazelle komt met een gouden vondst voor Koningsdag (of nou ja, een 1 april-grap): de Cabby Super Spin. Deze ultieme accessoire voor je bakfiets maakt het mogelijk om tot wel 12 kratten bier mee te nemen — leeg of vol, dat laten we aan jou over.
Perfect voor de feestvierder die z’n drankvoorraad liever niet met de auto vervoert (zeker niet na een paar biertjes). Koningsdag en 1 april in één slimme inhaker. En eerlijk: als deze écht te koop was, hadden ze er zo een paar honderd verkocht.
Een augurk en het merk EasyToys liggen voor de hand en zij komen dan ook samen met Kesbeke met een augurkvormige vibrator. Dit schreeuwt natuurlijk 1 april all over de place, maar het enthousiasme was zo groot dat de AAAHH-GURK er echt gaat komen.
Pathé speelt in op de TikTok-generatie en komt met een bioscoopscherm dat rechtop staat. Jep, helemaal verticaal. Omdat we tegenwoordig alles in portrait modus kijken — van Instagram Reels tot YouTube Shorts — dacht Pathé: waarom zou je nog breedbeeld gebruiken als iedereen toch al gewend is aan verticale video’s?
Het resultaat: een bioscoopscherm dat eruitziet als een reusachtige smartphone. Of het ooit echt komt? Waarschijnlijk niet. Maar als 1 april-grap is het behoorlijk on point.
Ook deze valt in de categorie: waarom bestaat dit nog niet echt? De croiket — een croissant gevuld met kroketvulling — zette het internet even op z’n kop. Een 1 april-grap van Jumbo, maar eentje die verrassend goed in de smaak viel.
De begeleidende video met een hyperenthousiaste chef-kok maakte het helemaal af. Zó overtuigend dat je bijna zou geloven dat-ie binnenkort écht in het schap ligt. En eerlijk? Als je de reacties leest, zou het ons niets verbazen als Jumbo denkt: hmm... misschien moeten we ‘m gewoon echt maken.
AFAS Live komt met een opvallende ‘oplossing’ voor het eeuwige concertprobleem: lang versus kort. Bij staande concerten zouden bezoekers voortaan op lengte worden gesorteerd. De kleintjes mogen vooraan staan, terwijl de lange mensen achteraan hun plek krijgen.
Het idee? Een eerlijker uitzicht voor iedereen, zodat je niet langer tegen iemands schouderbladen hoeft aan te kijken. Deze zogenaamd revolutionaire indeling zou stap voor stap worden uitgerold bij concerten zonder zitplaatsen. Uiteraard is het een 1 april-grap, maar geef toe: stiekem klinkt het best goed, toch?
Een 1 april-grap die zó goed klinkt dat mensen massaal hopen dat ’ie echt is: de bitterbalpizza. New York Pizza wist precies wat ze deden met deze geniale dubbelklapper, want ze speelden tegelijk in op Nationale Bitterballendag én 1 april.
Een krokante bodem, smeuïge saus en dan... bitterballen erbovenop. Het water liep mensen al in de mond, totdat bleek dat het helaas toch om een grap ging. Maar gezien de reacties mag New York Pizza deze knaller wat ons betreft gewoon écht op het menu zetten.
HEMA blaast een ouderwets concept nieuw leven in met hun zogenoemde ‘touwtjessokken’. Geen gedoe meer met verdwaalde sokken in de was of eentje die mysterisch verdwijnt. Dankzij een handig touwtje blijven je sokken altijd bij elkaar – letterlijk.
Volgens HEMA trek je het touw gewoon door je broekspijpen, “net als vroeger met je wanten.” En ja, in plaats van “je veter zit los” hoor je nu: “je touwtje hangt eruit.” Nostalgie meets praktisch, al is het natuurlijk vooral een goed bedachte 1 april-grap.
Een heerlijk staaltje nep-groen doen: volgens Zeeman gaan vanaf nu in alle winkels de lichten uit na 16.00 uur. Niet omdat het moet, maar omdat het kan — voor het klimaat én voor de lage prijzen, natuurlijk.
De keten noemt het zelf een duurzame stap: minder stroomverbruik, lagere kosten, en dus nóg goedkopere sokken. Klinkt als een typisch gevalletje greenwashing... maar dan als 1 april-grap. En eerlijk is eerlijk: creatief is 'ie wel.
Voor de jonge bourgondiër heeft Van der Valk zogenaamd iets nieuws bedacht: babyvoeding in de smaken van hun populairste gerechten. Denk carpaccio met tomaat, schnitzel met groenten of appelmoes met een vleugje kers. Klinkt als een grap – en dat is het ook – maar aan de reacties te zien, zit niemand hier echt mee.
Sterker nog, veel mensen zouden die potjes zó in hun winkelmandje gooien. Dus Van der Valk, als jullie nog een nieuwe markt willen aanboren: de mini-fijnproevers staan al klaar.
Liefde op grote hoogte? Transavia komt met een luchtige 1 april-grap: de liefdesstoel. Volgens de airline word je gekoppeld aan jouw perfecte match, zodat je tijdens de vlucht meteen kunt daten tussen hemel en aarde.
Een soort Tinder op 10.000 meter hoogte dus. Klinkt romantisch — of ongemakkelijk — maar helaas voor alle hoopvolle singles: het is (voor nu) nog gewoon een grap.
Nooit van TOPP gehoord? Same here. Maar dankzij deze opvallende 1 april-stunt vergeet je de naam niet snel meer. Ze kwamen met een zogeheten slimme wc-bril met bilherkenning — ja, echt.
“1 april, kikker in je bil” werd ineens héél letterlijk genomen. Flauw? Absoluut. Maar juist omdat het zó over the top is, werkt het. Soms is kinderachtig gewoon precies goed.
Nooit meer slepen met een gammel mandje met één wiebelwiel? Lidl komt met dé oplossing van de toekomst: de E-mand. Een zelfrijdend winkelmandje dat braaf achter je aan hobbelt terwijl jij je boodschappen doet.
Helemaal in lijn met deze tijd vol AI en gadgets, al is het natuurlijk gewoon een 1 april-grap. Maar eerlijk is eerlijk: zo’n schattig mandje dat je overal volgt? Dat willen we eigenlijk gewoon echt.
De proteïnehype kent geen grenzen, en zelfs IKEA doet nu alsof ze meedoen. Hun nieuwste ‘product’? Proteïnepoeder met de smaak van Zweedse gehaktballetjes. Perfect voor na het sporten… of nou ja, misschien niet helemaal.
Of het lekker is? Dat blijft een raadsel, want gelukkig bleek dit spierballensnackje gewoon een 1 april-grap. Maar geef toe: een shake met köttbullar-vibe klinkt stiekem wel heel IKEA.
Ook de Efteling kon het niet laten dit jaar en haakt in op de AI-hype. Holle Bolle Gijs kreeg zogenaamd een slimme upgrade met kunstmatige intelligentie en sensoren. Hij herkent wie er voor hem staat én wat je weggooit.
Het resultaat? Hilarische beelden waarin Gijs ineens persoonlijke opmerkingen maakt — en dus niet alleen meer “Papier hier!” roept, maar bijvoorbeeld ook je afvalkeuze beoordeelt. Lekker brutaal, precies zoals we het willen op 1 april.
Na de crompouce, crookie en croissantwafel is het duidelijk: de croissant is hot. Albert Heijn gaat nog een stapje verder en komt met een parfum waar je spontaan honger van krijgt: Eau de Croissant. Zo kun je de hele dag ruiken naar versgebakken Franse heerlijkheid.
Natuurlijk is het een 1 april-grap, maar eerlijk? Er zijn ergere dingen om naar te ruiken.