De Europese auto-industrie hapert behoorlijk. Jarenlang werd er amper in geïnvesteerd en daardoor heeft de Europese industrie veel terrein verloren aan China. China is momenteel de wereldleider op de automarkt en dat komt vooral door de productie van goedkope elektrische voertuigen. Veel autofabrikanten in de Europese Unie hebben het daarom moeilijk. Maar wat als zo’n bedrijf failliet gaat? Urban explorer Bob neemt je mee naar een verlaten autofabriek.
Inmiddels ken je Bob Thissen wel, want we hebben vaker filmpjes van hem geplaatst. Bob is urban explorer en bezoekt dus plekken of gebouwen die verlaten zijn. In zijn nieuwste video laat hij zien hoe een verlaten autofabriek erbij ligt. Bob en zijn vrienden verkennen in de video een autofabriek in Sicilië. De fabriek werd opgericht in 1970 en produceerde in zijn hoogtijdagen iconische modellen zoals de Fiat 500 en de Fiat Punto. In 2011 moest de fabriek sluiten vanwege hoge kosten en achterblijvende investeringen. Verschillende bedrijven probeerden de autofabriek nieuw leven in te blazen, maar dat mislukte door financieel wanbeleid. Tijdens de verkenning zien Bob, Andrea en Eelco dat veel machines en assemblagelijnen nog steeds werken. Het lijkt wel alsof de medewerkers van de fabriek zo zijn vertrokken.
Terwijl ze rondlopen horen Bob en zijn vrienden verdachte geluiden. Ze moeten zich daarom verstoppen, omdat er mogelijk andere mensen in het gebouw zijn. Urban exploring is vaak niet helemaal legaal of een grijs gebied en daarom willen ze niet gezien worden door de beveiliging. Uiteindelijk moeten ze tot het donker wachten, voordat ze weer naar buiten kunnen.
Ondertussen zullen er in de toekomst steeds meer autofabrieken in de Europese Unie sluiten. De reden: concurrentie van China. China is de marktleider in de productie van elektrische auto’s en heeft veel geld geïnvesteerd in de productie van A tot Z. Europa wil nu drie miljard euro investeren in de batterijsector. Maar ondertussen gaat het slecht met fabrikanten als Mercedes en Porsche. De vraag is of 3 miljard euro wel genoeg is om problemen op te lossen.
Waarschijnlijk is deze moeite tevergeefs. De Europese Unie kan weinig doen tegen het grote en machtige China. Dat terwijl over tien jaar de meeste mensen een elektrische auto zullen rijden. Het faillissement van een groot deel van de Europese automarkt lijkt daarmee onvermijdelijk.