Foto Red Bull meisje gaat viral, maar bestaat zij wel echt?

Entertainment
door Dennis
donderdag, 29 augustus 2024 om 12:06
thumb vk foto red bull meisje gaat viral maar bestaat zij wel echt
Op Instagram gaat een foto rond van Emma Lewis. Deze dame is – net als vele andere modellen – zogenaamd op de race in Zandvoort geweest. Emma ziet er precies uit als de vrouw van je dromen, maar als je goed kijkt, zie je dat er een paar dingen niet kloppen. Want Emma is wel erg perfect. Zoom je in op haar huid, dan lijkt het bijna alsof het door een computer is gemaakt. Dat is precies wat er is gebeurd: veel van deze ‘modellen’ op Zandvoort zijn er namelijk nooit geweest. Omdat ze niet bestaan. De modellenfoto’s worden gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI). Er zijn zelfs modellenbureaus die alleen maar met AI-fotomodellen werken.

AI-modellen op Zandvoort

Als je kijkt op Instagram en ‘Zandvoort’ intypt, zie je veel vrouwen die er prachtig uitzien. Ze hebben een shirt aan van hun favoriete renstal en gaan viraal, omdat er veel mensen zijn die de dames wel kunnen waarderen. Maar fotomodellen als @its_emmalewis99 en @juliaissa2222 zien er zo perfect uit, omdat ze niet bestaan. Van deze accounts is duidelijk dat de modellen gemaakt zijn door kunstmatige intelligentie, in het Engels ook wel artificial intelligence genoemd. Zo krijgt Emma in het Leipzig Stadion een shirt aan met de tekst ‘Hawk Tuah!’.
De modellen hebben de laatste tijd veel foto’s van hun bezoek aan het circuit van Zandvoort geplaatst, maar de kans dat je ze er tegenkomt, is nihil. Ze zijn gemaakt door een bedrijf dat AHMV Studio heet. Dit is een zogenaamde Virtual Model Agency. Alle modellen die je van dit bedrijf ziet, zijn volledig gemaakt met generatieve AI. Het systeem dat deze modellen genereert, gebruikt eigenschappen van andere modellen en maakt zo stukje bij beetje een nieuw mens op een foto.

Zijn AI-influencers de toekomst?

Door de opkomst van kunstmatige intelligentie, is er nu veel meer aandacht voor. Virtuele influencers zijn niet nieuw. Al in 2018 schreef het tijdschrift Time erover. Maar inmiddels is het wel veel gemakkelijker geworden om zeer realistische foto’s te genereren van modellen die niet bestaan. Met name grote merken kijken geïnteresseerd naar AI-modellen. Ze zeggen wat je wil, hebben geen eigen persoonlijkheid en zijn nooit ziek. Bovendien zullen ze nooit terechtkomen in een schandaal.
Nog niet alle modellenbureaus zijn overtuigd van de kracht van AI, maar zeker op sociale media zie je steeds vaker van dit soort plaatsjes. Experts zeggen tegen de NOS dat influencermarketing al volwassen is, maar marketing met kunstmatige modellen nog niet. Influencers hoeven dan ook niet bang te zijn dat ze binnenkort werkloos worden, want mogelijk zullen deze twee zaken naast elkaar blijven bestaan.